Cirodaki yüzde 80 artışa rağmen her üç markadan birinin adet satışları azaldı
Organize perakende markaları 2023’te yüksek enflasyona paralel olarak cirolarını ortalama yüzde 80’in üzerinde artırırken, her üç markadan birinin adet satışları 2022’nin gerisinde kaldı. Markalar 2023’te turiste satışta beklediklerini elde edemedi.
Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) Aralık ayında üyeleri arasında gerçekleştirdiği anketin sonuçları kamuoyuyla paylaşıldı. Anketi değerlendiren BMD Lideri Sinan Öncel, yılbaşı alışverişlerinin de etkisiyle Aralık ayının markalar açısından genel olarak verimli geçtiğini belirtti. Öncel şöyle devam etti:
“Kasım ayına kıyasla üye markalarımızın yüzde 70’i Aralık ayında adetli satışlarını artırdı. Bu sonuçla geçtiğimiz yılın Eylül ve Ekim ayları dışında kalan aylarının genel olarak verimli geçtiğini söyleyebiliriz. Aralık ayı anketimizle markalarımıza yönelik 2023 genel karnesini de hazırladık. Geçtiğimiz yıl enflasyonun etkisiyle tüm markalarımızın ciroları arttı. Üyelerimizin yüzde 57’sinin cirosu en az yüzde 80 ve üzerinde arttı. Pek çok markamızda adet satışları 2022 yılının gerisinde kaldı. Üyelerimizin yüzde 37’si 2022 yılına göre adet satışlarının azaldığını belirtti. Bu çok değerli bir oran. Adet satışlarındaki daralmada, son çeyrekte yerli müşterilerin satın alma gücünün azalmasının ve yabancılar için Türkiye’nin alışverişteki çekiciliğinin azalmasının etkili olduğunu ileri sürüyoruz. Bankalararası Kart Merkezi’nden (BKM) gelen bilgiler de yabancılara yapılan satışlara ilişkin değerlendirmemizi destekliyor. BKM verilerine göre 2022 yılında toplam kart harcamalarında yabancıların payı yüzde 10 civarında iken bu yıl bu oran yüzde 6,5 seviyesinde kaldı.”
Perakende bölümünün 15 milyar dolar borcu var
Organize perakendenin 2024 yılına ilişkin beklentilerini değerlendiren Sinan Öncel, bu yılki performansta turistlere yapılan satışların yanı sıra yurt içi müşterilerin maliyetleri ve satın alma gücünün de etkili olacağını vurguladı. Öncel sözlerini şöyle tamamladı: